Du och jag hör ihop för livet
Margot Hanel var en liten, mycket mager ung judinna från Berlin.
Karin Boye var Margots första fysiska kärlek och Margot den
första som älskade Karin för hennes egen skull. De levde
tillsammans i sju år. Sedan tog de båda livet av sig. Författarinnan
Pia Garde, som forskat i Margot Hanels livsöde, ger här sin
personliga upplevelse av den av eftervärlden så förnekade
Margot Hanel.
Av Pia Garde
Margot Hanel var en liten, mycket
mager
ung kvinna från Berlin. |
Två gånger om året hälsar jag på Margot
Hanel. Det är få som minns henne, och få som vet vem hon
var.
Hon var 29 år när hon tog livet av sig. Hon kände Karin
Boye sedan 1932, levde med henne i sju år, och överlevde henne
med 38 dagar.
Under dessa 38 dagar hann hon bli flerfaldigt förnekad, på ett
så subtilt och samtidigt markant sätt, att de som ville hjälpa
henne inte kunde rädda henne.
När jag hörde talas om den judiska flyktingen som levde tillsammans
med Karin Boye, såg jag för mig en vacker mörk kvinna. Jag
blev ganska besviken när jag till slut fick se ett kort av Margot Hanel.
Och besvikelse var visst det som omgav henne här i Sverige. Hon var
inte det man förväntade sig att hon skulle vara, dvs hon var inte
någon som man tyckte passade Karin Boye.
Margot Hanel var en liten, mycket mager ung kvinna från Berlin. Karin
Boye träffade henne på en lesbisk fest, och "förförde"
henne, detta enligt Kajsa Höglund, en god vän till Karin Boye,
som tidvis delade bostad med henne i Berlin. Enligt Kajsa Höglund,
var Karin Margots första fysiska kärlek och Margot den första
som älskade Karin Boye för hennes egen skull, inte för att
hon var Karin Boye.
Margit Abenius, som skrev det stora verket om Karin Boye, "Drabbad
av renhet", gjorde uppenbarligen inga större efterforskningar
vad gällde Margot och hennes familj, vilket borde ha varit möjligt
5 år efter krigsslutet, då hennes bok publicerades. (Man lyckades
ju spåra en av Margots bröder, för att få honom att
godkänna testamentet - det var ogiltigt och man var rädd att förlora
den litterära kvarlåtenskapen efter Karin Boye, till Tyskland.
Först när testamentet var godkänt berättade man vad
som hade hänt med Margot Hanel.)
Margit Abenius lät sig nöja med andrahands uppgifter och skriver:
"Margot Hanel var en berlinsk borgarflicka, tolv år yngre
än författarinnan, och född i ett olyckligt äktenskap
av blandtyp mellan en judisk mor och en tysk far, där alla de fyra
barnen visade spår av sexuell inversion. Vid en flyktig bekantskap
såg hon ut att vara en intellektuell typ, men i själva verket
var hon inte intellektuell och inte heller intelligent, hade över huvudtaget
inga andliga resurser som ens tillnärmelsevis gick upp mot Karin Boyes.
Men hon var mäktig en hel känsla och fäste sig från
början vid Karin med en stor kärlek, vari ingick både en
svartsjuk dyrkan och beundran över alla gränser och ett barns
hjälplöst vädjande ömhetsbehov. Karin Boyes känsla
för henne var väl från början av mera ytligt sensuell
natur, fast moderlig ömhet säkerligen redan nu spelade in. "
Var man bläddrar i boken är Margot svag, svartsjuk, hjälplös,
osjälvständig, men det är samtidigt ingen riktig ordning
på vad Margit Abenius egentligen tycker. Ena sekunden är Margot
Hanel varm och hederlig och försöker förbättra sina
"brister", genom att läsa engelska och psykologi (försökte
Karin Boye förbättra några brister?), sen är hon svartsjuk
och krävande och ändå finns det starka band som man inte
kan bryta. På en annan sida står det:
"Familjen Boye - som ställde sig mycket vidsynt till Karins
svårigheter - kunde inte helt dölja sin antipati mot att hon
valt just denna livskamrat, varför hon också i viss mån
isolerades från sina närmaste. Margot tycktes följa Karin
som en skugga, tyngande, nötande på hennes krafter: Hon hade
inte förståelse för det skapande arbetet, utan störde
sin vän otroligt med prat om intigheter och med krav på uppmärksamhet.
"
Kajsa Höglund berättade en gång en historia om Margot
Hanel, om hur hon gärna ville förstå hur Karin Boye tänkte.
En gång hade Karin Boye varit i ett skrivande skede och hon rusade
ut och ställde sig på gatan utanför och kastade löv
upp i luften, sökande efter ord eller inspiration, en bild kanske,
och Margot sprang efter, och för att förstå, ställde
hon sig bredvid och kastade även hon, löv upp i luften.
Margit Abenius fortsätter att skriva om de ständiga frågor
som rörde sig inom Karin Boye, frågor om plikt och skyldigheter
gentemot Margot Hanel. Hon skriver om hur Karin Boye kom bort från
det intellektuella livet och "drogs in i kretsar som saknade andliga
intressen, ty Margot var ytterligt svartsjuk, misstänksam och häftig
till tempramentet". Ja, det är inte mycket positivt som sägs
om Margot Hanel.
I slutet av sin bok, skriver Margit Abenius - och verkar helt omedveten
om vad hon själv skrivit, att hon själv har uttalat domen - att
"Det har väl hos en del bedömare kunnat spåras en tendens
att göra Margot Hanel till syndabock för att något blev
skevt i Karin Boyes liv", och litet senare skriver hon, angående
ett brev, "men det är ett i många avseenden värdefullt
brev, värdefullt genom den belysning det ger av Karin Boyes konfliktsituation
men framför allt det ljus det kastar över den av livet misshandlade
människovarelse som i en dikt fått heta "min förtvivlan
och min kraft", och i en annan "min stackars unge, min mörkrädda".
Visste de, Margot
Visste de, Margot, att du var blå när du hittades, mörkt
blå av kvävning. Visste de att du hade väntat på en
signal att det var dags, eller ett tecken på att du skulle leva.
Dina kamrater försökte hjälpa dig, du hade några egna.
Karin Boyes vänner, de flesta, visste inte vad de skulle göra
med dig. De stod egentligen inte ut med dig, för alla dessa ovan nämnda
bristers skull, och du var inte en av dem. Du bröt starkt på
tyska och flera av dem talade med förakt om ditt sätt att uttala
Karin, med ett långt a, "Kaarin, Kaarin".
Men du var en helt annan människa bland människor som tyckte om
dig, de talar om dig som en glad tjej som visslade mycket och var full av
bus, men när det talades om kriget slöt du dig inom dig och konstaterade
bara att de inte förstod vad som höll på att ske i Tyskland.
Du gick på Birkagårdens folkhögskola och fick flera vänner
där, men en av dessa skulle senare förneka dig efter Karin Boyes
död. Man hade förstått att ni hade levt tillsammans, och
din kamrat förbjöds av sin fästman att träffa dig. Och
hon Iydde.
Du hade också fått vänner när du utbildade dig till
barnskötare och flera av dessa försökte få dig att
äta och dricka och de försökte aktivera dig, men din sorg
var för stor.
Du gick i bokbindarlära och din chef bjöd ut dig på landet
för att försöka hjälpa dig. Några andra vänner
bjöd dig på middag, men du kom aldrig, eftersom du redan var
död.
Du verkar ha gjort olika försök för att se om det var meningen
att du skulle leva. Du ringde Karin Boyes vänner och frågade
om de var nöjda med hur du hade bundit in deras böcker, om det
fanns något du kunde göra, men nej då, allt var bra och
adjö. Barbro Alving sa i en intervju att det var som om du ville göra
rätt för dig innan du dog och hon förstod inte då att
du sökte kontakt eller ett tecken och att hennes försök att
försäkra dig att allt var bra bara blev en ytterligare bekräftelse
på att det var över och att den enda kontaktmöjligheten
var uttömd. Du vände dig till flera andra i samma ärende,
men ingen av dem förstod signalerna, utan bekräftade bara det
du redan visste, att de i första hand var Karin Boyes vänner.
De visste inte hur de skulle handskas med den fortsatta kontakten, att det
var ett slags ansvar som ålagts dem genom Karin Boyes död och
som ingen av dem egentligen ville bära.
Kanske var det så att du kontaktade dem för att få just
detta bekräftat, vem vet?
Du skrev ett testamente och lade det i advokatens brevlåda. Hon såg
vad det var och öppnade dörren, men hejdade dig inte när
du sprang ner för trapporna. Så sa hon i den första intervjun,
hon tog tillbaka det i den andra och undvek frågan fortsättningsvis,
när jag sökte klarhet. Hon sa däremot att Signe Boye, Karin
Boyes mor, hade fått ett liknande tecken, men inte heller hon agerade.
Du gick ner till portvaktsfrun och vilade, du låg på soffan
och höll hårt i din handväska och läste de brev du
hade fått från Karin Boye. Den sista dagen du levde gick du
ner och tackade portvaktsparet för deras vänlighet. Du kom mitt
i manglingen och de hade mycket att göra. De tyckte visserligen att
du var lite underlig, men kopplade inte det till att du var i fara.
Du gick upp och tvättade strumpor i toaletthandfatet, men avbröt
dig tydligen, som av en plötslig impuls, du lade små lappar på
bordet, små penningsummor som du var skyldig, och efter att ha ställt
ett porträtt av Karin Boye på golvet och en ljusstake på
varsin sida av porträttet, bäddade du åt dig på golvet,
tog på dig din pyjamas, stängde dörrarna till hallen och
matvrån, tätade med tidningar, satte på gasen och lade
dig ner och dog. Över bröstet hade du lagt en av Karin Boyes böcker,
"För trädets skull".
Du kom inte till arbetet dagen efter och din chef, som var orolig för
dig, men befann sig på landet, bad en kollega gå hem till dig
för att se om du var sjuk eller om något hade hänt. Portvakten
och kollegan gick in och där låg du.
Portvakten öppnade fönstren och stängde av gasen, han bar
in dig i det stora rummet, där det var mindre gaslukt och då
rann det vätska ur dig, ur alla hål. Din kollega, som du hade
känt i två år, rusade därifrån, ambulansen kom
och du fördes till Serafimerlasarettet, där man bara kunde konstatera
att du var död och att det var suicid genom lysgasförgiftning.
Du fick ingen gravsten
Du begrovs på Norra kyrkogården, men du fick ingen gravsten,
bara en gravmarkering.
Första gången jag besökte din grav var tillsammans med din
syster, Gerda, som var här på besök. Hon hade aldrig fått
veta var du låg begravd.
Jag hade sökt upp henne i Berlin, och jag skulle försöka
översätta, på min dåliga tyska, vad Margit Abenius
hade skrivit om Karin Boye och Margot Hanel. Jag minns att vi gick på
Kurfürstendamm och letade efter en bokhandel, för att kunna slå
upp "sexuell inversion".
När vi kom hem brände Gerda vid maten, när hon försökte
hitta någon som skulle kunna berätta för mig om familjen
och om hur er mamma hade gått upp klockan fem om morgnarna för
att hinna baka bröd och laga frukost till alla.
Situationen skulle upprepa sig när Peter Weiss "Motståndets
estetik III" kom ut, där han skrev initierat om både Karin
Boye och Margot Hanel. Han träffade aldrig någon av dem.
När sedan Der Spiegel skrev en synnerligen osmaklig artikel om Karin
Boye, där hon framstod som både nazist och erotoman och där
Margot Hanels efternamn publicerades, fick Gerda så många otäcka
samtal att hon slutligen rev allt som hade med Sverige att göra och
flyttade från Berlin till sin dotter.
Margot Hanel förnekades
Jag skrev i början av artikeln att Margot Hanel förnekades
och om det råder det ingen som helst tvekan. Trots att hon levt med
Karin Boye i sju år, återfinns hon inte i dödsannonsen,
hon fick inte sitta bland de närmast sörjande och efter begravningen
stod hon ensam kvar utanför kapellet.
Karin Boyes mor tyckte att det bästa vore om Margot Hanel giftes bort
och sedan skulle nog allt ordna sig, dvs hon kan inte ha haft någon
som helst känsla för att Margot Hanel var lesbisk.
Signe Boye accepterade aldrig Margot Hanel och efter Karin Boyes död
behövde hon inte visa några särskilda hänsyn till henne.
Signe Boye var också spiritist och sade sig ha fått meddelandet
från Karin Boye att hon skulle förstöra alla brev och dikter
som hon skrivit till Margot Hanel - och så skedde. Margot Hanel tvingades
lämna allt ifrån sig. Signe Boye återvände ytterligare
en gång och sa att Karin hade sagt att det fanns en dikt kvar, bakom
en byrå, vilket visade sig vara sant, och även den förstördes.
Hur sätter man sig upp mot meddelanden från en annan värld,
hur försvarar man sin rätt och sitt behov av att få behålla,
i alla fall någonting efter den man älskade?
Var det så att Signe Boye, för att rädda sin dotters eftermäle,
ryckte ut och förstörde alla eventuella bevis på hennes
förhållande med Margot Hanel. Det verkar så. Det finns
absolut ingenting kvar, bara de två tidigare nämnda dikterna.
Margot lämnade i sitt testamente allt, utom några få saker,
till Signe Boye. Hon avslutade sitt testamente med att skriva att hon ville
"bli bränt" - och det blev hon.
Sedan många år vårdar jag Margots grav. Jag går
dit och pratar med henne och det är svårt att gå därifrån.
För mig finns hon kvar där, och hon talar till mig. Jag får
alltid som en injektion av inspiration när jag är där.
Jag letar i mitt minne efter ett avskedsbrev, men det fanns inget. Däremot
finns det ett brev till Barbro Linder-Granat bevarat, som Margot Hanel skrev
dagen innan Karin Boyes begravning.
Anita, som nämns i brevet, var Anita Nathorst, Karin Boyes väninna,
som bodde i Alingsås.
Margot visste inte om att Anita Nathorst inte ville att Karin Boye skulle
följa med henne till Malmö och att det förmodligen var det
som satte igång hela skeendet.
Två gånger om året hälsar jag på Margot Hanel;
den 30 maj, på hennes dödsdag, och vid allhelgona helgen. Vid
den helgen förvandlas Norra Kyrkogården och blir en alldeles
förtrollad och märklig värld, där man tar sig fram i
mörker och dimma, och med fladdrande ljus i mängder. Varje år
lyser där ett ljus för Margot Hanel, född 7/4 1912, död
30/5 1941.
Kära, kära Babro
Tack för ditt fina brev. Det är som du skrev - in i det
sista hoppades jag att de skulle hitta Karin levande. När alla
här tyckte att ovissheten blev för outhärdligt, och
de önskade att finna henne när som helst, men bara finna
henne, så kände jag hela tiden: det är det sista jag
har - så länge det ännu var så ovisst, så
länge fick jag åtminstone hoppas. Fast något inom
mig ville inte ens tro på detta.
Nu är det bara tomt, tomt, tomt. Allting här hemma andas
ju Karin. Babro jag vet inte hur jag någonsin ska kunna komma
över. Och ändå har jag ju inte riktigt fattat. Att
aldrig mera få se henne - aldrig mera få höra hennes
ömma varma röst. Hon var ju mitt allt. Du förstår
väl hur jag i dessa dagar bara tänker och tänker, gräver
ner mig i minnen - och sen bara ett svar: aldrig mera! jag önskar
bara hon hade tagit mig med. Ser du om hon hade kommit och sagt: "så
och så är det, jag orkar inte med längre" - Babro
hur gärna hade jag inte följt. Jag har ju förstått
i alla dessa år vilken underbar människa hon var. Jag såg
upp till henne alltid, alltid. Jag vet också att hon många
gånger tyckte jag älskade henne för mycket. Men jag
verkligen kunde ju inte annat än älska henne. Därför
var jag alltid rädd att förlora henne, för det begrep
jag ju, ett liv utan henne blir outhärdlig. Det är inte
många unnat att möta en sådan människa, och
har man gjort det så vill man inte släppa den ifrån
sig igen. Vi hade ju också vuxit ihop. I en av de sista breven
skrev hon själv: "Du och jag vi hör ihop för livet."
Och ändå har hon lämnat mig så här. Det
är inte någon bitterhet jag känner nu: (jag hoppas
att jag aldrig kommer att göra det) för jag vet så
precis att hon inte alls visste vad hon gjorde. Önskan att dö
fanns nog säkert, men hon måste samtidigt har varit alldeles
borta, hon orkade helt enkelt inte tänker. Men varför? Det
kommer vi aldrig få något svar på.
Du ville veta om hon led. Jo, Babro hon hade haft det ohyggligt svårt
sen i somras där hon var i Alingsås. Det var då hon
upptäckte sin kärlek för Anita. Hur sjuk Anita är
vet du ju - och dessutom besvarade Anita Karins känslor inte
alls. Men att Karin älskade här som aldrig förr det
förstod jag - men hjälper kunde ingen, det var något
som hon måste gå igenom. Hon hade ingen annan önskan
än att vara och stanna hos Anita intill slutet. Jag försökte
förstår och acseptera så gott jag kunde och Karin
tyckte jag tog det så att hennes kärlek för mig bara
växte. Men det var ju så fruktansvärt slitsamt! Ibland
var jag så rädd hur Karin skulle ta det ifall Anita dog
- men då svarade Karin: "att Anita kommer att dö det
vet jag, men jag vill inte dö själv - jag har ännu
en uppgift och jag har dig, att jag har dig gör mig stark."
Så det är och förblir en gåta -jag grubblar
och grubblar och grubblar men kan ingenting förstår. Anita
skulle flytta nu till Malmö, Karin skulle följt henne efter.
Det var meningen att hon skulle kommer hem i maj först en längre
tid innan hon reste till Malmö. Hon måste har varit kroppsligen
fullkommen utröttad, hon hade ju så mycket att bestyra,
det var ju inte bara Anitas vård, utan hushållet, flyttningen
etc.
Babro jag såg ju varje gång hon var här uppe hur
liten och smal hennes ansikte blev, jag såg och visste ju att
hon inte orkade - men stod själv fullkomligt maktlös. Hon
ville inte lyssna på mig - och hon skulle inte lyssnat på
någon. Nu är det snart ett år sedan hon reste ned
till Alingsås så det är inte bara de här svåra
dagarna som gör att jag är alldeles slut. Men jag måste
hålla mig uppe till imorgon åtminstone, det kommer blir
hårt.
---
Vi måste träffas även i fortsättningen Babro
det är så mycket jag ännu vill tala med dig om.
Tack än en gång
din tillg.
Margot.
Jag sända med ett Ex.Libris som Karin själv hade gjort någon
gång- det är så hon måste ha suttit själv
nu."
(Brevet är återgivet med Margot Hanels stavning.)
|
Artikeln är hämtad ur Parnass Nr 2 1993.
Upphovsrätt © (1996)
Text: Pia Garde
Foto av Margit Hanel: Erik Brandius
Publicerat med tillstånd av:
Pia Garde, författare
Björn Julén, ansvarig utgivare av Parnass
Erik Brandius