För en del år sedan dök en egendomlig
liten notis upp någonstans i den anarkosyndikalistiska pressen -
en högtidlig förklaring, där skribenten uppsade all gemenskap
med det felaktiga samhälle, som råkade existera.
Förgäves sökte läsarens fantasi efter några
konsekvenser av en sådan förklaring. Det fanns inga, mer än
möjligen en lättnadens suck från den skrivande. Och det
skrattades, både muntligen och skriftligen.
Ingen Pilatus kan ha tvått sina händer på ett mindre
behagfullt sätt, det är sant. Och ändå var den lilla
historien i själva verket bara ett drastiskt uttryck för det
allmännaste bland tänkesätt - jag-har-räddat-min-själ-tänkesättet.
Bakom våra metoder att staka ut livet för oss själva och
nästan, bakom stora delar av vår lagstiftning, till och med
bakom vårt sätt att anamma fakta, tittar samma avvärjande
skrämsel fram, skrämseln för ett mystiskt ANSVAR, som bara
kan undkommas genom vissa formella försiktighetsåtgärder.
Ett sådant ansvarsbegrepp är till sitt väsen juridiskt,
en juridisk term med högst påtaglig innebörd för
varje medborgare i ett med lagar ordnat samhälle ("laga ansvar")
och nära sammanhang, både språkligt och juridiskt, med
den juridiska termen svarande. En domstol är det tänkta
sceneriet för en avsvärjelseakt som den omtalade. Det är
bara med den bakgrunden den kan ha någon som helst mening.
Skall ordet ansvar ha någon innebörd alls utom den rent juridiska,
måste det syfta på det förhållandet, att våra
handlingar har en verkan, antingen vi tänker på det eller inte,
och att vi gör klokt i att tänka på det, om vi någotsånär
vill behärska verkningarna. Det förhållandet ändras
inte av några förklaringar eller handtvagningar, vi kan aldrig
hindra, att vad vi gör och underlåter drar en hel räcka
följder efter sig - lika gärna kunde vi försöka "bryta
mot naturlagarna". (Det uttrycket är också ett talande
exempel på hur de juridiska termerna och formerna bär upp vår
världsåskådning.) När man icke dess mindre inför
en tänkt domstol avsvärjer sig vad som inte kan undkommas -
då tar man sin tillflykt till en magisk formel utan innehåll.
Såvida man inte verkligen tror, att man på det sättet
räddar sitt skinn inför en osynlig domare. Avsvärjelsens
upphovsman skulle sannolikt ivrigt förnekat all tro pi Gud, men hans
känsla trodde alltjämt på Domen, och alltså också
på en Domare (till råga på allt så högst
jordejuridiskt beskaffad, att han tog intryck av en formalitet som denna
. . )
Ja, det var ju en dum historia. Vem tänker så?
Ganska många. Kanske de flesta. Kanske vi alla? Även om vi
inte klart inser det. - "Känns jag inte vid det (formellt) sa
har jag ingen skuld!" eller grövre och radikalare: "Känns
jag inte vid det (intellektuellt), så finns det inte!"
Den senare formuleringen är det egentligen hopplöst att säga
något om, eftersom alla är ense om att förkasta den teoretiskt
och begagna sig av den i praktiken. Det är en process bortom alla
förnuftsskäl.
Världshistoriens vetenskapliga kulturkamp har varit och är fortfarande
en kamp mot den principen, med motto: "Och hon rör sig dock!"
vilket Galilei aldrig lär ha sagt men väl sannolikt någon
gång torde ha tänkt. Kopernikus, Darwin och Freud har bland
sina motståndare räknat ett försvinnande fåtal kritiska
och vetgiriga, men oräknelig. skaror av skrämda.
Genom hela vårt tänkande går denna strävan att undkomma
på intellektuell väg som en kvalfull underström - kvalfull,
därför att den är så alltför tydligt bedräglig.
Teodicéer och världsförklaringar inriktar sig på
att i någon mån oskadliggöra det vi förnimmer som
ont genom att ställa det på en underordnad plats i ett tankesystem,
eller, ännu säkrare, kalla det icke- vara, det negativa eller
en illusion. Christian Science är bara ett senfött, ovanligt
praktiskt skott på samma årtusenden gamla stam, som skjuter
grenar i den indiska läran om Maya, världen som bländverk,
Platons idélära, särskilt i dess nyplatonska skepnad,
som under ständigt nya former lever upp på nytt, och överhuvudtaget
i alla transcendentala tankebyggnader.
Sättet är detsamma som vi alla begagnar oss av i vardagslag
utan att göra anspråk på allmängiltiga upptäckter
eller högre moraliska förtjänster: jag menar det vi kallar
dagdrömmeri. Vi har önskningar, som vi av en eller annan orsak
inte kan fä uppfyllda, och vi sluter ögonen och låter
dem uppfyllas i vår egen ensamma värld. Det har sina nackdelar,
eftersom det i alla fall bara är lek, men det har också sina
fördelar: dels är det lättåtkomligt dels har det
inga yttre verkningar. En lättnad är det alltid.
Det ligger i öppen dag, att en tankebyggnad, som förklarar bort
vad vi inte gillar, kan räknas till dagdrömmeriernas klass.
Den andra formuleringen - "Känns jag inte vid det (formellt),
så har jag ingen skuld" - är den som konsekvent leder
till tidningsnotisen. Också den tankegången vilar - som redan
är sagt - på att man bortser från orubbade faktiska förhållanden
och räddar sig (från vad?) över på en tänkt
räddningsplanka, en magisk formel, en dagdröm.
Det är den uppfattningen, som tämligen allmänt behärskar
vår inställning till lagstiftning och rättskipning.
I stället för att rationellt fråga efter orsakerna till
den eller den före. teelsen, som inte kan anses önskvärd,
och sedan rätta behandlingen efter diagnosen, slinker man behändigt
ut ur det stora sammanhanget med en enkel avsvärjelseakt: "
Jag (v i ) kan då inte hjälpa det, eftersom jag
fördömer det så strängt (eftersom vi stiftar
så stränga lagar mot det). Sen får ju var och en skylla
sig själv."
Att gå in på enskilda exempel skulle föra alltför
långt. Det räcker kanske, om man påpekar, att särskilt
sexuallagstiftningen uppvisar en sannskyldig skräckkammare av exempel,
tydligast i sådana fall, där tvingande sociala betingelser
trotsar alla skrämselförsök (prostitution, fosterfördrivning)
.
Det är en dagdröm, när man tror sig åstadkomma något
bara med att uttala sin dygdiga avsky, enskilt eller genom lagboken.
Det mesta av värt kulturliv står i samma tecken.
Vänder man sig till litteraturen, tycks den eviga skönhetsvärlden
bortom tidens och rummets tillfälligheter vara det trollberg, som
lurar på unga författare. Jag sluter mig till detta närmast
av Iyriken, som ju är världs- och livsåskådningens
diktart framför andra, medan vår prosa för närvarande
i stort sett avhåller sig från principförklaringar och,
fullt försvarligt, nöjer sig med dagdrömmen som praktik.
Det är en omtyckt sats alltsedan nyromantikens dagar, att diktaren
är en människa, som inte är hemma i denna världen,
och det ligger väl en hel del psykologisk sanning i det. Att dikta
för att trösta sig och andra - det är också en dagdröm,
en läkande och lindrande dagdröm. Behöver vi inte tröst
för att kunna leva? Behöver vi inte dagens drömmar likaväl
som nattens? Varför skulle vi försaka en glädje, som stärker
oss?
Nej, det är sant. Det finns inga skäl varför vi skulle
neka oss dagdrömmen. Eller rättare sagt, vi kan inte
neka oss den.
Men där stannar inte platonikern. Han går vidare och säger:
"Dikten är inte till för livets skull, utan livet för
diktens. Den skönhetsvärld, som dikten uppenbarar, är den
enda sanna, därför att det är den enda som är utan
brist. Den som inriktar sin strävan på denna världen,
han hugger i luften."
Den avsmak, som hindrar platonikern från att acceptera denna världen
med känslan, har alltså fört honom dit, att han inte heller
med tanken vill erkänna den som fullt verklig, i varje fall inte
värd att ägna någon uppmärksamhet.
Vår diktning, också vår nyare diktning, är full
av tydliga uttalanden i den riktningen. Klarast läggs kanske programmet
fram i Bertil Malmbergs dikt FörtvivIa men förtvivla ej.
Mot en tröstlös sinnevärld, där "intet skall
förändras till tiders tider", ställer diktaren upp
den fläckfria idévärlden, själens hem, "där
ej förverkligandets krav förvirrar och bedrager", och varnar
dem, som i sin vanmakt ännu hoppas något av den förra:
dem väntar förnedringen; på en hemkomst till det stora
Ljuset "kan blott det hjärta hoppas som icke hoppas mer"
Sigfrid Lindström, som med fascinerat - och fascinerande - äckel
lodar världens smuts, flyr till aningen om Det Evigt Sköna och
tecknar människans kamp i världen som Don Quijotes strid mot
väderkvarnar (Och ändå: i nästa dikt låter
han Sancho Panza hoppas på "en klok Don Quijote på en
bättre häst".) Hjalmar Gullberg ser detta livet som en
värnplikts tid, en härdning till verkliga uppgifter i en annan
tillvaro. Ibland hör man också från honom den radikala
världsförnekelsens ton, när han frågar sig, om "livet
här är blott ett hinder".
Det kan tyckas ovidkommande och onödigt att anföra exempel som
de nämnda. Men det är ingen fristående och för omvärlden
främmande åskådning de citerade diktarna företräder.
Den ligger i själva verket till grund för hela vår kulturuppfattning.
När Berit Spong i AngeIika med undran och andakt tänker
på den unga flickans möte med skalden - den stund då
hon föddes till ett högre liv, eftersom hon var bestämd
att leva i hans dikt - eller när Frans G. Bengtsson i En egyptisk
drottning vemodigt triumferande utropar det sköna konstverkets
seger över det liv som förgås, "ditt namn, din dygd,
din härskarhands förmåga" - då ligger otvivelaktigt
Keats' berömda grekiska urna gömd någonstans i grannskapet,
lätt och överjordisk, men över och bakom de eteriska orden
svävar samlandets och sparandets kvantitativa ande.
Kan man inte göra Keats' grekiska urna till en bild för hur
kulturvärdena i genomsnitt uppfattas, så är det därför
att den inte kan förvaltas räntabelt och öka i storlek
och tyngd. Annars är det färdiga, det stillastående en
väsentlig egenskap hos denna högre värld - den är
slu ten i sig själv, oavsett vad den spelar för roll i vårt
liv, och långt ifrån att vara till för vår skull,
är det snarare vi som är till för den. Människolivets
mål blir att bevara, om möjligt använda och allra helst
också öka den samlade kulturskatten. Det traditionella uttrycket
"omistliga" kulturvärden ("som håller på
att förstöras") innehåller inte, som man skulle förmoda,
någon förvissning om kulturvärdenas oumbärliga roll
i vårt liv, utan tvärtom en obehaglig fruktan, att de flesta
skulle finna sig i förlusten utan större saknad.
Det är den uppfattningen, som ensam kan förklara, varför
ett ramaskri av indignation höjdes, när domen i Reims besköts
under kriget - som om detta varit ett mycket värre helgerån
än att millioner människor störtades i svart elände.
Det är den uppfattningen, som ensam kan förklara, varför
våra skolor proppar oss med kulturvärden som vi inte hungrar
efter, tills vi blir dumma och själssjuka. För ett samlat kulturstoff,
ett heligt kapital i ett överjordiskt bankvalv är det vår
uppgift att offra liv och hälsa, vårt eget och vår nästas.
Ett typiskt exempel på den tankegång jag vill åt är
det yttrande, som häromåret fälldes i ett pressuttalande
av en ansedd litteraturkritiker på tal om psykoanalysen: han hoppades,
att den dagen aldrig skulle komma, då mänskligheten var så
frisk, att inga dikter längre blev skrivna. Var det yrkesmannen som
talade, eller var det platonikern? Förmodligen båda delarna.
Så görs dagdrömmen till livets mål och enda berättigande.
Att våra ideal inte kan förverkligas är en meningslös
anmärkning mot verklighetens fakta, men däremot en ganska dräpande
anmärkning mot våra ideal.
I den oupphörliga omvärdering, som sker runt omkring oss, är
inga yttersta mål givna, inte ens några slutgiltiga riktlinjer.
För vart steg vi tar, var erfarenhet som läggs till de redan
gjorda, vidgar sig utsikten, och andra, nya krav dyker upp.
Gäller det om vår yttre livsgestaltning, så gäller
det i lika hög grad om vår inre. I själva verket är
det förvånande, hur hårt vår ursprungliga äventyrslust,
både tankens och handlingens, har blivit slagen i bojor, så
fort det gäller vår egen inre värld. Den föreställningsvärld
vi en gång har format, med de moraliska ideal vi en gång har
ställt upp på grundval av den och som dag från dag framstår
alltmer bevisligt ouppnåeliga - förefaller oss mer dyrbar i
sin drömda orördhet än den gripbara värld, vars möjligheter
vi ännu inte anat och knappast vågar ana, av fruktan att uppge
den andra, den drömda. Den stora ledstjärnan över vårt
liv heter Rädsla, och den har aldrig skapat upptäcksfarare.
Och ändå - kanske till och med rädslan kunde drivit till
nya landvinningar, om den bara hade öppnat de ängsligas ögon
- men det är inte så. Undan nödvändigheten av omvärderingar
flyr vi till den utomvärldsliga drömmen, etablerar den eviga
tragiken, klamrar oss fast vid våra självskapade moraliska
krav - ädlare och olyckligare, ju absurdare kraven är.
I Dichtung und Wahrheit anför Goethe några mycket belysande
ord av sin ungdomsvän Merck:
"Din strävan, sade han, din ofrånkomliga inriktning är
att ge poetisk gestalt åt det verkliga; de andra söker förverkliga
det s. k. poetiska, det imaginativa, och det blir det bara dumheter av."
När det nu förefaller som om en ny uppfattning höll på
att växa fram, kan man fråga sig, vad orsaken är.
Det är vanligt att anse världskriget som orsak. Och det låter
sig mycket väl tänkas och sägas, att inga drömda världar
gav tillräcklig tröst mot så påtagliga fasor. Å
andra sidan kan man invända, att en sådan dikt som Bertil Malmbergs
Förtvivla men förtvivla ej är skapad just i skuggan
av världskriget, om än inom en neutral nation, att de unga platonikerna
tillhör samma generation som motståndarna, att gränsen
överhuvudtaget inte går mellan generationer.
Vad som däremot alldeles visst måste anses som betingelse för
den nyorientering som skett på sina häll, är att den starka
rädslan för ett personligt - juridiskt ansvar har släppt
efter något. (Detta kan för övrigt mycket väl ha
påskyndats just av världskriget, fast det är en äldre
företeelse än så.) I och med det blir intresset mindre
starkt koncentrerat kring det personliga uppförandet som sådant,
och man vågar med en ny vetgirighet följa de ringar som vidgar
sig kring den kastade stenen - tränga in i de sammanhang, som vi
inte kan slita oss ur, fråga efter nya vägar, grusa själva
de gamla frågeställningarna och ställa nya, rationellare.
I brännpunkten för detta nya upptäckarintresse står
människan, djupt olik den förnuftiga och blida gudom, som var
upplysningsfilosofins hopp - i stället gåtfull, tusenformad,
skiftande, ett halvt okänt väsen med mycket dimmiga gränslinjer.
Eller, för att slippa bli tagna för upplysningsfilosofer, låt
oss säga, att där står människorna, eftersom
Robinson dog för så längesedan och det är själva
livsdynamiken, som lockar oss, barn av motorns tidevarv - samspelet mellan
för blicken oåtkomliga givna kraftmedel och de yttre omständigheter,
som riktar dem, vrider dem, driver dem i höjden i aldrig uttömda
former.
Kulturföreteelsernas skiftande färgskala är brutna strålar
från en och samma ljuskälla: de mänskliga livsformer,
som är samtidens. När Ijus bryter sig genom ett prisma, kan
man avläsa Ijuskällans art på de säregna strimmor,
som streckar regnbågsskalan. Så är det också med
de fenomen vi sammanfattar under namnet kultur. Som prestation vart för
sig, som bestående värde för våra efterkommande
om hundra är kan de knappast längre göra anspråk
på vårt djupaste intresse. Men de är symtom och tecken
på vilka makter som är rådande - de är ledtrådar
in till kärnan i de levande människornas problem (och därför
också våra efterkommandes).
Så starkt samlar sig intresset i den brännpunkten, människornas
liv, att det inte har något till övers för avskilda skönhetsvärldar,
kultur för kulturens skull. Så starkt, att det inte stannar
vid det färdiga konstverket, utan borrar sig ner till det stycke
liv konstnären blottar, för att där söka ledning på
allas vår gemensamma väg. Kalla det inte pietetslöst.
Det finns en annan pietet än inför vackra ting: - inför
den skapande makt, genom vars ögon det vackra först blir vackert
och vars glädje och trygghet är det enda som motiverar det vi
kallar kultur. Jag menar de levande människorna.